Unwanted New folder creation via context menu

Ask for help and post your question on how to use XnView MP.

Moderator: xnview

Wim25

Unwanted New folder creation via context menu

Post by Wim25 »

Ongewenst aanmaken Nieuwe map via contextmenu

Hallo, ik gebruik XNview op een Mac.
Geweldig programma, maar als ik met de rechter muisknop op een map klik, maakt ie vaak direct een nieuwe map aan, terwijl dat niet mijn keuze is/moet zijn.
Kan er bij het contextmenu, helemaal bovenin, een lege (niet werkende) regel geplaatst worden? OF dat het contextmenu een paar pixels meer naar rechts van de cursorpunt verschijnt?

DeepL translation:

I use XNview on a Mac.
Great programme, but when I right-click on a folder, it often creates a new folder immediately, while that is/should not be my choice.
Can an empty (not working) line be placed at the context menu, at the very top? OR that the context menu appears a few pixels more to the right of the cursor point?
xnview
Author of XnView

Re: Unwanted New folder creation via context menu

Post by xnview »

Wim25 wrote: Sat Nov 18, 2023 6:24 pm Great programme, but when I right-click on a folder, it often creates a new folder immediately, while that is/should not be my choice.
Can an empty (not working) line be placed at the context menu, at the very top? OR that the context menu appears a few pixels more to the right of the cursor point?
when you choose 'new folder'?
Wim25

Post by Wim25 »

Hallo,
Ik 'kies' niet [NieuweMap] door mijn cursor(beweging?) wordt er -bijna automatisch- een NieuweMap aangemaakt. Mijn bedoeling is dan bijvoorbeeld om een legeMap te verwijderen. Maar in plaats daarvan is die rechter muisklik zo gevoelig, dat er direct een [Nieuwe Map] aangemaakt wordt, zonder dat dat dus mijn bedoeling is.

??
Wim25

Post by Wim25 »

Hallo,
Helaas nog steeds niets veranderd. Ik heb een gewone Apple-mouse en de selectie 'nieuwe map' zit ZO dicht en direct onder het menu wat dan opent, dat er heel vaak een onbedoeld een nieuwe map wordt aangemaakt. Het zou al een wereld schelen, wanneer de bovenste regel van het menuutje wat met de rechter muisknop opent een LEGE regel is, die dus op niets reageert. Ik hoop dat dit kan worden ingebouwd.
jkm

Post by jkm »

Hallo,

Je krijgt meer reacties als je in het Engels plaatst. Wanneer je hier op het forum iets plaatst, vraag je anderen om je te helpen. Maak het hen gemakkelijker. :D

An empty or non-functioning menu item on the right click menu would not be appropriate.

The right-click menu could be made non-responsive to right-clicks, but that might annoy others and would not address the real problem.
...die rechter muisklik zo gevoelig, dat er direct een [Nieuwe Map] aangemaakt wordt, zonder dat dat dus mijn bedoeling is.

the right-click is so sensitive that a [New Folder] gets created immediately, without that actually being my intention.
Right-click "sensitivity" is not a function of XnViewMP, it is a function of your mouse. It is hardware.

I had a problem similar to this, in a totally different application, a couple of years ago. Almost every time I tried to do something with a right-click, it would cancel or do something else unwanted. What I discovered was that sometimes when I would right-click, the computer would detect a double right-click.

The issue turned out to be a problematic switch with the right mouse button. I opened the mouse, cleaned and adjusted the switch, and the problem disappeared.

Your problem is probably the switch for your mouse button. So you need to deal with your mouse. Clean it, repair it, or replace it.

If you want to test your problem in a different app, try one of these online mouse tests:
https://doubleclicktest.com/
https://codepen.io/blink172/pen/vERyxK
https://redragonshop.com/pages/mouse-tester

Good luck.
Wim25

Post by Wim25 »

Dankjewel voor je antwoord.
In het vervolg is het misschien inderdaad handig mijn vraag in het Engels te stellen. Ik zal het onthouden.

M.b.t. mijn muis. Het is geen hardwareprobleem. Ik ervaar met de rechterklik in geen enkel ander programma een probleem hiermee.
Het zit echt in XnView. Zodra ik (na het rechts klikken, waarmee het menu opent) met de muis maar een paar pixels naar beneden ga, dan 'ziet' XnView dit al als de keuze ('Nieuwe Map" aanmaken). Ik maak geen dubbelklik en de muis ook niet. Het programma wacht niet totdat je zelf de keuze aanklikt.
Het is beslist niet levensbedreigend (ik ben ook niet bibberig :)) ), maar het is wel ontzettend irritant. Ik moet de muis héél stil houden, of zelfs iets naar boven bewegen, om "Nieuwe Map' aanmaken te voorkomen.
Met een 'leeg veld' (wat nergens op reageert) als eerste keuze zou dit probleem over zijn en heeft iedereen rustig de mogelijkheid naar de keuze van het rechter menuutje te 'muizen'.
Nogmaals bedankt voor je luisterend oor en je tips.

Greetz Willem